همه جیز درباره اسکوتر برقی

محمد حسین نادی چهارشنبه 21 تیر 1396 - 11:51
همه جیز درباره اسکوتر برقی
بسیاری از محصولاتی که امروز در اطراف خود مشاهده میکنیم، ابزارهایی هستند که تا چند سال قبل، تنها یک طرح خیالی بودند. فاصله خیال تا واقعیت گاهی خیلی کوتاه است که نمونه آن را در معرفی محصولات جدیدی که در سال های اخیر فراگیر شدند مشاهده میکنیم. مثل اسکوتر برق

اسکوتر برقی

در زندگی ماشینی امروز که ترافیک، آلودگی هوا یا آلودگی صوتی و ... بیماری های جسمی و روانی زیادی را باعث میشوند، وقت آن رسیده تا به فکر لوازم جایگزین باشیم. دوچرخه ها اولین جایگزین برای وسایل نقلیه موتوری هستند اما نمیتوانند همراهی دائمی باشند. چرا که دوچرخه سواری در مسافت های نسبتاً طولانی، انرژی زیادی را میطلبد که همه نمیتوانند با خستگی ناشی از آن کنار بیایند. شاید کفش اسکیت گزینه بهتری نسبت به دوچرخه باشد، اما این وسیله نیز برای همه افراد مناسب نیست. پس چه گزینه ای بهتر از یک اسکوتر که بدون آلودگی هوا یا صوتی، انرژی خود را از برق تامین کرده و بدون خستگی ما را در مسافت های دور همراهی کند.

اسکوتر برقی پدیده های نسبتاً جدیدی هستند که اهداف زیادی را دنبال میکنند. اولین هدف اسکوترها رهایی از شلوغی شهر و ترافیک است. مقابله با آلودگی هوا و آلودگی صوتی از دیگر جنبه های مثبت اسکوترهاست. همچنین از جنبه های سرگرمی اسکوترها هم نباید غافل باشیم که بخش عمده ای از خریداران به این جنبه توجه دارند.

اسکوتر برقی طراحی های متفاوتی دارند، اما اکثراً از یک زبان طراحی برخوردارند. دو چرخ در سمت راست و چپ که در وسط آن جایی برای گذاشتن پا در نظر گرفته شده که فرد در حالت ایستاده بر روی آن قرار میگیرد. در واقع بیشترین تفاوت در ساختار اسکوترها به نحوه کنترل آن مربوط میشود.

اسکوتر برقی

 

اسکوتر چگونه حرکت میکند؟

اسکوتر برقی مجهز به یک موتور داخلی است که در مدل های مختلف، حداکثر توان آن تفاوت دارد. معمولا اسکوترها با فشار دادن بر روی پدالی که در زیر پای فرد قرار دارد به حرکت درمی آیند. کنترل اسکوترها هم در مدل های مختلف تفاوت دارد. برخی از مدل ها مثل اسکوتر شیائومی توسط دسته ای عمودی که در وسط دو پا قرار میگیرند کنترل میشوند.

بسته به نوع اسکوتر، روش های دیگری برای کنترل آنها وجود دارد. به طور مثال اسکوتر شیائومی همگی توسط اپلیکیشن مخصوصی که برای آنها توسعه یافته، توسط گوشی هوشمند هم کنترل میشوند. و یا حالت دیگر مثل اسکوتر Xiaomi Ninebot Plus Scooter است که توسط یک ریموت کنترل کوچک که همراه آن موجود است کنترل میگردد.

مثل کفش های اسکیت، اسکوترها نیز برای استفاده نیاز به تمرین دارند. البته با این تفاوت که یادگیری اسکوتر به مراتب راحت تر و سریعتر از اسکیت است. اسکوترها به لطف سنسورهایی که دارند، تعادل فرد را حفظ میکنند. پس حتی اگر در زمینه اسکوتر سواری مبتدی هستید، بعید است که زمین خورده و آسیب ببینید.

 

 اسکوتر شیائومی

در هنگام خرید اسکوتر به چه نکاتی توجه کنیم؟

چند فاکتور مهم در اسکوترها اهمیت زیادی دارند که در هنگام خرید باید به آنها توجه شود. علاوه بر طراحی و ساختار کنترل آن که در بالا به آن اشاره کردیم، موارد دیگری از قبیل حداکثر وزن قابل تحمل، حداکثر سرعت و میزان شارژدهی نیز از مهمترین مواردی است که اسکوترها را از یکدیگر متمایز میکند.

از حیث حداکثر وزن قابل تحمل، اسکوترها به نحوی طراحی شدند که از یک کودک تا یک مرد بالغ توانایی استفاده از آن را داشته باشد. البته حداکثر وزن قابل تحمل در برخی اسکوترها گاهی به حدی نیست که افراد سنگین وزن مجاز به استفاده از آن باشند. به طور مثال حداکثر وزن قابل تحمل Ninebot Mini Scooter Xiaomi حدود 85 کیلوگرم است در حالی که اسکوتر Xiaomi Ninebot Plus Scooter تا 100 کیلوگرم را تحمل میکند. پس اگر در دسته سنگین وزن ها قرار دارید، هنگام خرید اسکوتر باید به قدرت تحمل اسکوترها توجه ویژه ای داشته باشید.

اسکوترهای برقی همگی از باتری های قابل شارژ استفاده میکنند. میزان شارژدهی یک اسکوتر بر مبنای مسافت محاسبه میشود که البته به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. علاوه بر ظرفیت باتری، وزن فرد، سرعت و شیب مسیر نیز در عمر باتری تاثیر مستقیم دارند. مثلاً به شرط شرایط برابر وزن و سرعت با در نظر گرفتن یک فرد با وزن استاندارد، Ninebot Mini Scooter Xiaomi با هر بار شارژ حدود 22 کیلومتر و Xiaomi Ninebot Plus Scooter حدود 35 کیلومتر را طی میکند.

اما فاکتور سوم حداکثر سرعتی است که یک اسکوتر توانایی حرکت دارد. اسکوتر برقی در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری ابزارهای سریعی نیستند، اما در مقایسه با حرکت پیاده خیلی سریعتر عمل میکنند. سرعت عرفی اسکوترهای موجود در بازار حدود 15 – 20 کیلومتر بر ساعت است. با توجه به اینکه حرکت پیاده در یک انسان بالغ تقریبا 5-6 کیلومتر بر ساعت است، اسکوترهای برقی تقریبا 3 تا 4 برابر سرعت راه رفتن یک انسان را دارند.

این موارد ضروریات یک اسکوتر است اما موارد دیگری هستند که مطمئناً در انتخاب شما تاثیر گذارند. اینکه یک اسکوتر در برابر آب از خود مقاومت نشان دهد، با توجه به اینکه امکان استفاده از آن در هوای بارندگی وجود دارد، بسیار مهم است. و یا برای افرادی که مسیر مورد نظر آنها شیب سربالایی تندی دارد، باید به حداکثر شیب مجاز در اسکوتر مورد نظر خود توجه داشته باشند.

 

به هر حال اسکوترها ابزارهای جدیدی هستند که در شهرهای بزرگ و یا در بین جوانان، روز به روز محبوبیت بیشتری بدست می آورند. اسکوترها چه از جنبه سرگرمی و چه از جنبه ضرورت مورد توجه قرار دارند. اینکه سوار بر یک وسیله نقلیه کوچک و با چند برابر سریعتر از سرعت قدم زدن مسافتی طولانی را بدون خستگی طی کنید، قطعا لذت بخش است.

 

بازخوردها
    ارسال نظر